Jazda na suwak i korytarze życia
06
grudnia 2019 roku weszły w życie
przepisy regulujące korytarze życia oraz jazdę na suwak.
Ustawa
o zmianie ustawy – prawo o ruchu drogowym z dnia 16 października 2019
roku (Dz. U. z 2019 r. poz. 2202 w sposób precyzyjny, oczywiście na tyle
na ile jest to możliwe, reguluje zasady zachowania kierowców w dwóch
zasadniczych sytuacjach: gdy występuje zwężenie drogi ograniczające
liczbę pasów ruchu, a także gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom
ratowniczym szybkiego dotarcia do miejsca zdarzenia drogowego.
Pojazd uprzywilejowany na drodze – art. 9 Ustawy
1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na
drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w
szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby
zatrzymanie się.
2. W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów
utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego w celu umożliwienia
swobodnego przejazdu tego pojazdu:
1) na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku
kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się
z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej
krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu
jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez
zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;
2) na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym
samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi
przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej
krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami
poruszający się pozostałymi pasami ruchu są
obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez
zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi
pasów ruchu.
3. Kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany
zabrania się korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego
utworzonej w sposób, o którym mowa w
ust. 2. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym
pasie ruchu po przejeździe pojazdu
uprzywilejowanego.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do pojazdów
zarządców dróg lub pomocy drogowej biorących
udział w akcji ratowniczej.
Jazda na suwak – art. 22 Ustawy
1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu
tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
1) do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić
w prawo;
2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu
jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary
pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub
dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
4.9) Kierujący pojazdem, zmieniając
zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu
po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz
pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
4a.10) W warunkach znacznego
zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym
kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem
ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący
pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio
przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu
umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na
takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje
możliwość kontynuacji jazdy.
4b.11) W warunkach znacznego
zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym
kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma
pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli
pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość
kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest
obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem
zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu
zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu
zespołowi pojazdów z lewej strony.
Komentarze
Prześlij komentarz